Dok ceo svet sluša muziku onlajn, zašto još uvek postoje kpop CD albumi?
U ovom blogu saznaj šta kpop albume čini posebnim, koje sve verzije postoje, kao i zanimljivosti u vezi razvoja kpop albuma!
Blackpink Born Pink album (najprodavaniji kpop album ženske grupe svih vremena)
Kada ste poslednji put kupili CD isključivo kako biste slušali muziku sa njega? Verovatno je prošlo neko vreme.
Dugo vremena su CD-ovi bili najpopularniji način za slušanje muzike, dok ovih dana sve pesme mogu da se slušaju onlajn uz pomoć striming platformi kao što su Spotify, Youtube Music ili Apple Music.
Kpop albumi su na početku izgledali isto kao i tipični CD albumi sa zapada. Na slici: SUPER JUNIOR album "U" iz 2006. godine (Izvor: Ebay/Abby's Photocards)
Imajući ovo u vidu, zašto su onda kpop albumi toliko popularni?Kpop albumi fanovima pružaju mnogo više od CD-a muzičke industrije na zapadu. Kpop albumi predstavljaju jedno zaokruženo vizualno i kolekcionarsko iskustvo.
Koncept kpop albuma
Poruka albuma
Kpop albumi su često koncentrisani oko pričanja priče koja dopunjuje muziku. Na primer, BTS je trilogiju Love Yourself albuma Her, Tear i Answer posvetio poruci da ,,možemo da volimo druge samo kada prvo naučimo da volimo i poštujemo sebe’’.
BTS-ova LOVE MYSELF kampanja u saradnji sa Unicef-om (Izvor: Unicef)
Usklađenost dizajna sa muzikom
Estetika fizičkog kpop albuma je pažljivo osmišljena kako bi se uskladila sa muzikom i konceptom albuma. Bilo da se radi o izboru boja ili slikama, svaki aspekt pakovanja odražava celokupnu umetničku viziju. Ovo takođe učvršćuje i identitet kpop izvođača.
Mnogi kpop albumi su vrlo unikatni i razlikuju se od ostalih. Primeri su:
- Red Velvet - Feel My Rhythm, gde verzija Orgel izgleda kao muzička kutija.
- Soyeon - Windy, čije pakovanje izgleda kao kutija u koju se pakuje hrana u restoranima, lista pesama izgleda kao meni, a CD kao pljeskavica.
- ITZY - Crazy in Love, gde kutija albuma izgleda kao pakovanje pice.
- SHINee - Hard, gde Play verzija izgleda kao društvena igra.
ITZY Crazy In Love albumi
Sadržaj kpop albuma
Sadržaj kpop albuma varira, ali ono što se najčešće nalazi u albumu je:
- Photobook (foto-knjiga) sa koncept slikama izvođača, koji se u proseku sastoji od 60 do 80 strana
- Fotokartica (jedna ili više)
- CD sa pesmama
- Lyric Book (sa tekstovima svih pesama sa albuma)
Dodatni sadržaj:
- Set stikera
- Bookmark
- Poster
- Preorder benefiti
Kolekcionarsrvo
Jedan od najupečatljivijih delova albuma su zapravo fotokartice na kojima su različite slike kpop idola. Kada kupujemo album, uvek smo uzbuđeni koju ćemo fotokarticu izvući, jer se u svakom albumu nalazi neka druga. Zvanične kpop fotokartice se smatraju vrednim kolekcionarskim primercima.
Jungkook-ova fotokartica sa Butter Lucky Draw eventa je najskuplje prodata fotokartica u istoriji kpop kolekcionarstva. Na eBay licitaciji je ova fotokartica prodata za 3213 dolara.
Da li ste znali ko je prvi izmislio fotokartice?
To je bio upravo SM Entertainment, koji je napravio svoj prvi set kpop fotokartica za grupu TVXQ 2007. godine, iako je ovo izdanje albuma bilo objavljeno u Japanu.
Zahvaljujući korejskom albumu Oh! od Girls’ Generation iz 2010., fotokartice su postale trend u Koreji, i danas su deo svakog kpop albuma.
Fotokartice iz albuma Oh! ženske grupe Girls' Generation (Izvor: Twitter/SNSDChartsbr)
Najčešće verzije albuma:
Standard verzija
Standardna verzija albuma je osnovno izdanje CD albuma. Najčešće izgleda kao knjiga i uključuje određeni broj pesama, kao i fotokarticu.
Limited verzija
Limited verzije su specijalna izdanja štampana u ograničenoj količini, koje se često prodaju isključivo u preorder periodu pretprodaje. Ove ograničene verzije su jedinstvene jer sadrže specijalnu koricu ili dodatke poput postera, stikera ili fotokartica. Kada se određene količine limited verzije rasprodaju, obično se ne proizvode ponovo i nije ih moguće više nabaviti.
Stray Kids 5 Star Limited verzija koja se više ne proizvodi
Digipack ili Jewel Case verzije
Ovo su manje verzije albuma, koje su zato i povoljnije. Najčešće postoji više vrsta omota ovih verzija gde svaki član ima svoju Digipack ili Jewel Case verziju.
Iako ove verzije podsećaju na albume zapadnih izvođača, u njima se takođe nalaze inkluzije kao što su mali photobook, fotokartice i stikeri.
Jewel Case NCT Universe album ima najviše verzija u istoriji kpop albuma - ukupno 21!
Nemo/Platform/Weverse Albums vezije
Ovi albumčići napravljeni su iz ekoloških razloga. Ove malene verzije ne sadrže CD, a muzika se može pristupiti skeniranjem kartice sa QR kodom koja se nalazi u svakoj od ovih verzija.
Svaka kpop kompanija različito ima drugi naziv za ovu verziju, u kojoj se nalazi više fotokartica i baš zbog toga je idealan izbor za sve fanove koji vole da ih sakupljaju.
Nemo Verzija Stray Kids Rockstar albuma (Izvor: Instagram/koryony)
Kako albumi pomažu idolima da osvoje nagrade?
Albumi kupljeni na KPOP.RS se računaju na Hanteo i Circle Chart korejske liste prodatih albuma, koje pomažu idolima da osvoje različite nagrade i obore rekorde. Stoga, kupovinom albuma takođe podržavaš svoje omiljene idole.
Najprodavaniji kpop album u istoriji je album FML grupe SEVENTEEN, koji je prodat u 6,4 miliona primeraka.
Kako da se odlučim za verziju ili album koji želim?
S obzirom da grupe uvek objave različite verzije jednog albuma, uvek možeš da odabereš onu koja ti se najviše sviđa.
Ukoliko nisi u potpunosti siguran/na koju verziju kpop albuma želiš, uvek možeš pogledati Unboxing videe na Youtube-u na kojima drugi fanovi otvaraju album kao inspiraciju za lakše donošenje odluke.
Primeri Unboxing videa (Izvor: Youtube/shawolzenl)
Uticaj kpop albuma na zapadne izvođače
Koliko je razvoj kpop albuma uticao i na ostatak muzičke industrije, najbolje oslikava pevačica Taylor Swift koja je poslednjih godina odlučila da izda i fizičku kopiju svojih albuma u više verzija nalik kpop albumima.
U 2024. godini je Taylor najavila da će se u njenim albumima dobijati i fotokartice.
Četiri verzije Taylor Swift Lover albuma, koje podsećaju na kpop albume (Izvor: Carousell)
Ukoliko imate pitanja u vezi kpop albuma ili vam je potreban savet, tu smo da pomognemo! Uvek možete da nas kontaktirate preko Instagrama ili emaila na office@kpop.rs