Preskoči
Kako je kpop postao globalni fenomen?

Kako je kpop postao globalni fenomen?

U 2023. godini, kpop je prevazišao svoj status pukog muzičkog žanra, ostavljajući svoj trag na međunarodnoj sceni kao nikada ranije. Kpop muzika postaje poznatija iz dana u dan, obara rekorde i prikuplja sve više slušalaca, koji su delimično i nesvesni da je muzika koju slušaju kpop.

Da li je kpop postao mainstream?

Kpop izvođači su nastupima na festivalima kao što su Coachella i Lollapalooza dodatno učvrstili svoj status globalnih muzičkih ikona, deleći binu sa ostalim svetskim zvezdama poput Billie Eilish.

NewJeans na festivalu Lollapalooza 2023. (Izvor: Dispatch)

MTV i druge međunarodne nagrade predstavljale su kpop kategorije i nominacije, i samim tim odajući priznanje za značajan doprinos ovog žanra.

BTS grupa je krajem 2022. godine tri puta bila nominovana za Grammy nagradu, uključujući kategoriju za Najbolji pop duo sa pesmom My Universe u saradnji sa Coldplay.

(Izvor: Youtube)

Rast kpop muzike

Najpoznatije grupe kao što su BLACKPINK i BTS nastavile su da dominiraju na globalnim listama. U međuvremenu, grupe četvrte generacije kao što su Stray Kids, ATEEZ i NewJeans ulile su u industriju svežu energiju i inovativne zvuke, nagoveštavajući svetlu budućnost kpop-a. Više o generacijama kpop-a možeš pogledati ovde.

Jedan od prvih signala rasta kpopa bio je 29. maja 2018. Godine, kada je pesma BTS - Fake Love ušla u prvih 10 na Bilboard Hot 100 listi pesama. Bilboard predstavlja najprestižniju chart muzičku listu na svetu i ogroman je uspeh kada su kpop izvođači visoko plasirani na njoj. Pre BTS-a to je postigao samo kpop solo izvođač PSY, još davne 2012. godine.

Kako je kpop doživeo toliki rast?

Ono što najviše privlači fanove širom sveta jesu vizeulno zanimljivi spotovi i zarazne pesme. Takođe, trendovi koji su sada popularni i dostupni na aplikacijama popu Instagram Reels, Tiktok-u i Youtube Shorts, što je poslednjih godina bilo dosta značajno za popularnost kpop muzike.

Snimanje vizuelno privlačnog TWICE Can't Stop Me spota

Zahvaljujući plesnim izazovima tj. dance challenges koje kpop idoli snimaju za gore navedene platforme) najistaknutijim delom pesme (najčešče refren pesme) i zanimljivim vizualima zainteresuju publiku. Rei iz grupe IVE je izjavila da je tokom obuke da postane kpop idol učila kako da snima i uređuje videe za TikTok

U januaru 2020. godine je Zico objavio prvi kpop dance challenge video ikada. Hwasa mu je pomogla u plesu uz pesmu Any Song.

Danas je teško pronaći kpop grupe koje se sastoje samo od članova koji su rođeni u Južnoj Koreji. Članovi iz drugih država često igraju ključnu ulogu za popularnost svojih grupa u svojim matičnim zemljama, i baš zbog toga se audicije za kpop grupe održavaju u celom svetu. Pored toga, muzički spotovi i programi kpop grupa na Youtube-u obično dolaze sa titlovima na više jezika. 

Jun iz grupe SEVENTEEN je iz Kine, a pevačica Somi je Kanađanka čiji je otac holandskog porekla

Harmonija uspešnih saradnja: Istok se susreće sa Zapadom

Jedan od najvažnijih aspekata kpop-a poslednjih godina godina bila je  međukulturalna saradnja, koja pokazuje raznovrsnost i globalnu privlačnost žanra. Kpop umetnici su se udružili sa međunarodnim zvezdama, stvarajući fuziju zvukova i stilova koji prevazilaze geografske i kulturne granice.

Jungkook iz BTS-a premijerno je izveo svoj singl Dreamers na otvaranju Svetskog prvenstva u fudbalu 2022. u Kataru, ostavljajući nezaboravan trag kao deo zvaničnog soundtrack-a događaja. Njegov nastup bio je deo proslave početka Svetskog kupa. Činjenica da je kpop izvođač pevao pesmu na najpopularnijem događaju na svetu je dokaz moći i uticaja kpop-a. 

Veliki broj izvođača takođe izbacuje duete sa poznatim svetskim izvođačima. Neki od primera su saradnje grupe TXT sa brazilskom pop pevačicom Anitom na pesmi Back For More, kao i sa grupom Jonas Brothers na pesmi Do it like that. Ono što je takođe istaknuto kod saradnji istoka i zapada jeste i sve veća upotreba engleskog jezika u pesmama. Ove decenije je sve više i više kpop umetnika počelo da snima pesme potpuno na engleskom, što je uticalo na to da se i kpop pesme svakodnevno puštaju na radiju.

TXT i Anitta na MTV VMA nagradama 2023. godine (Izvor: Mike Coppola/Getty Images/MTV)

Kako je kpop uticao u svetu mode?

Modni uticaj kpop-a bio je očigledan na događajima kao što su Paris ili Milan Fashion Week

Među najistaknutijim kpop zvezdama 2024. godine u Parizu bio je Felix iz grupe Stray Kids, koji je debitovao kao model na pisti za brend Louis Vuitton. Felix-ov istorijski nastup označio ga je kao prvog idola četvrte generacije koji je hodao pistom, demonstrirajući ne samo svoj modni senzibilitet već i rastući uticaj kpop kulture u svetu mode. Dokaz da modni događaji utiču na popularnost kpop-a je činjenica da je Felix posle nastupa u Parizu dobio 1,2 miliona novih pratilaca na Instagramu.

Stray Kids Felix i korejska glumica Hoyeon Jung predvode Louis Vuitton pistu (Izvor: Yanshan Zhang/Getty Images)

U Parizu je Jisoo iz BLACKPINK prisustvovala reviji brenda Dior, dok je Wonyoung iz grupe IVE podržala Miu Miu. Milanska nedelja mode 2024. godine takođe je okupila sjajne kpop idole, kao što je Doyoung iz grupe NCT za brend Dolce & Gabbana. Hanni iz grupe NewJeans ukrala je pažnju kao globalna ambasadorka brenda Gucci, dok je Hyunjin iz grupe Stray Kids ostavio trag kao "Versace princ", u skladu sa svojom jedinstvenom estetikom. 

Minnie iz (G)-IDLE, Momo iz TWICE i Wonyoung iz IVE za brend Miu Miu

Moć kpop fandoma

Kpop fandomi se razlikuju od bilo čega što se može videti u drugim muzičkim žanrovima. Intenzivna podrška fanova značajno doprinosi globalnom uspehu žanra. Obožavaoci aktivno učestvuju u nastupima uživo i podržavaju svoje omiljene idole putem društvenih medija. Kpop sajmovi, kao što je KCON, doživeli su eksponencijalni rast, privlačeći hiljade obožavalaca širom sveta. 

KCON festival 2023. u Los Anđelesu je privukao rekordan broj od 140.000 posetilaca (Izvor: CJ Enm)

U kpop-u je takođe sve više zastupljena i raznolikost, sa umetnicima koji osporavaju norme i pomeraju granice kroz svoju muziku i nastupe. Jedan upečatljiv primer ovoga može biti pesma Tomboy od grupe (G)I-DLE koja stavlja akcenat na nezavisnost, odbacujući društvene norme. Tekst pesme prikazuje da neće biti u skladu sa stereotipom savršene devojke.

Pored njih, tu je i Hwasa iz grupe MAMAMOO koja već godinama ruši stereotipe i širi poruku da je u redu ne uklapati se u određene standarde lepote. To je postigla i svojom najnovijom pesmom I Love My Body.

(G)I-DLE Tomboy (Izvor: CUBE Ent.)

Kpop rekordi

Od 10 najpregledanijih muzičkih videa na Youtube-u u prvih 24 časa, čak devet je kpop. BTS sa svojim pesmama: Butter, Dynamite, Boy with Luv, Permission to Dance, Life Goes On, i BLACKPINK sa Ice Cream (feat. Selena Gomez) i How You Like That, LALISA i Lovesick Girls.

1995. godine, procenat kpop pesama koje imaju naslov na engleskom jeziku je bio 8%. Do 2010. je taj procenat bio čak 44%. Danas, većina naslova kpop pesama jesu upravo na engleskom jeziku. Ovo omogućava da se pesme i umetnici plasiraju na tržište publici širom sveta.

BTS su 2023. godine prodali čak 34 miliona albuma, a slede ih NCT sa 24 miliona, i EXO sa 14 miliona prodatih albuma. Ovo pokazuje trenutni uspeh najvećih kpop grupa, a takođe predstavlja i potencijal za druge grupe da dostignu sličan nivo uspeha u budućnosti

BTS su više puta ušli u Ginisovu knjigu svetskih rekorda (Izvor: Guinness World Records)

Kpop u Srbiji

Koliko je kpop poznat kod nas? 

Šetajući ulicama Beograda i Novog Sada, pričali smo sa ljudima i pitali ih šta znaju o kpop-u. Ovo istraživanje je pokazalo da ljudi iz Beograda nisu toliko informisani o pomenutoj temi, dok je u Novom Sadu bila potpuno suprotna situacija. 

Naš Youtube intervju na temu kpopa možete pogledati ovde.

Svakako većina ljudi je istakla da im je izraz kpop donekle poznat ili su čuli za njega. U razgovoru sa ljudima bilo im je često puštena neka trenutno poznata pesma kpop umetnika koja se mogla čuti i na radio stanicama, kao i prepoznavanje kpop grupa ili idola.

Cilj samog istraživanja bio je da ljudi uvide koliko je kpop prisutan u našem svakodnevnoj rutini bilo to od pesama koje možemo čuti na radio stanicama, tržnim centrima ili kada gledamo izloge radnji gde su modeli upravo članice ili članovi kpop grupa. Ovom prilikom želimo da se zahvalimo svima koji su bili raspoloženi i koji su odvojili vreme kako bi razgovarali sa nama o ovoj temi.

Kpop nije samo muzika, već je to bio pokret koji odjekuje širom sveta i utiče na milione života. Okupio je ljude iz različitih sredina, podstičući kulturnu razmenu i međusobno razumevanje. Bez obzira da li ste iskusni kpop fan ili ste tek počeli da se interesujete za žanr, snažan uticaj kpop-a je neosporan.

Korpa 0

Korpa je trenutno prazna

Započni kupovinu